De Noordlimburgse Grensstelling
-
- Lid
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
- Locatie: Alkmaar
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 5 keer
De Noordlimburgse Grensstelling
Tijdens oplopende politieke spanning in Europa midden jaren 30 gingen steeds meer landen over tot het bouwen van verdedigingslinies.
Zoals de Nederlanders de grebbestelling en de peel Raamstelling bouwden tussen de toenmalige Zuiderzee en de Belgische grens zo probeerden de belgen een aansluiting te maken door in Belgisch Limburg een soort gelijke linie te bouwen langs het kanaal Bocholt-Herentals.
Het principe was overigens hetzelfde als het Nederlandse concept , gestandaardiseerde ontwerpen langs een bestaand kanaal .
De linie begon bij Mol waarna het richting het oosten ging langs Lommel , Neerpelt waarna het afboog naar het zuiden via Bocholt , Bree , Neeroeteren , Maasmechelen tot aan Lanaken iets ten westen van Maastricht.
De linie liep feitelijk ten zuiden van Noord-Brabant en ten westen van Limburg .
Door het vele hoogte verschil in het kanaal waren er talrijke sluizen en bruggen die een zwakke schakel vormden en zodoende extra aandacht kregen in het verdedigingsontwerp.
Het was de bedoeling dat de linie een vertragend effect zal hebben op de vijand om ze enkele dagen op te houden .
De linie bestond uit een totaal van 72 bunkers waarvan 44 flankerende oeverbunkers , 11 K bunkers , 7 zware bunkers en 10 mitrailleur bunkers .
Aangezien het maar om 4 standaard ontwerpen ging werden de bunkers wel aan de lokale omstandigheden soms aangepast .
Met 44 stuks waren de oeverbunkers het meest voorkomend , veelal aangeduid als f bunkers.
Dit type werd direct langs het kanaal gebouwd en bestond uit een klein langwerpig betonnen bouwwerk met aan beide kopse kanten een opening voor een machinegeweer zodat men van twee kanten in de lengte richting van het kanaal schoot , direct frontaal vuur naar de overkant van het kanaal was niet mogelijk omdat dit een blinde muur was.
Doordat men dit type bunker om de paar honderd meter bouwde was het mogelijk elkaar te ondersteunen.
Als bewapening gebruikte men 2 Maxim 08 of 1 Maxim en een Browning FM machinegeweer.
De wanddikte was rondom 80 cm met uitzondering van de blinde muur aan de kanaalzijde die was namelijk 1 meter .
Het dak bestond aan de binnenzijde uit stalen golfplaat die tijdens het storten als bekisting dienst deed.
De ingang aan de landzijde lag verzonken in de bunker door middel van een aantal traptreden naar beneden .
Aan de binnenzijde bevond zich naast de deur een koker om een handgranaat naar buiten te gooien in het toegangsportaal , dit was een vorm van ingangsverdediging.
Het interieur was voorzien van legplanken voor munitiekisten en haken aan de wand voor het ophangen van uitrustingsstukken .
Naast de oeverbunkers bouwde men nog 11 K bunkers , dit waren dunwandige geschutbunkers voor het onderbrengen van een 47 mm antitankkanon .
Deze bunkers werden enkel gebouwd bij bruggen en dan zodanig dat de vuurrichting gelijk was als de richting van het brugdek.
Van de 11 gebouwde exemplaren zijn er nu nog maar 2 over.
Op zwakke of moeilijk te verdedigen punten bouwde men 7 zware bunkers die waren uitgerust met een 47 mm antitankkanon diverse machinegeweren een zoeklicht en pantserkoepel voor observatie
Van de 7 gebouwde bunkers is er nog maar 1 over vandaag de dag .
Als laatste waren er nog 10 zware machinegeweer bunkers die waren uitgerust met 2 machinegeweren.
Zoals de Nederlanders de grebbestelling en de peel Raamstelling bouwden tussen de toenmalige Zuiderzee en de Belgische grens zo probeerden de belgen een aansluiting te maken door in Belgisch Limburg een soort gelijke linie te bouwen langs het kanaal Bocholt-Herentals.
Het principe was overigens hetzelfde als het Nederlandse concept , gestandaardiseerde ontwerpen langs een bestaand kanaal .
De linie begon bij Mol waarna het richting het oosten ging langs Lommel , Neerpelt waarna het afboog naar het zuiden via Bocholt , Bree , Neeroeteren , Maasmechelen tot aan Lanaken iets ten westen van Maastricht.
De linie liep feitelijk ten zuiden van Noord-Brabant en ten westen van Limburg .
Door het vele hoogte verschil in het kanaal waren er talrijke sluizen en bruggen die een zwakke schakel vormden en zodoende extra aandacht kregen in het verdedigingsontwerp.
Het was de bedoeling dat de linie een vertragend effect zal hebben op de vijand om ze enkele dagen op te houden .
De linie bestond uit een totaal van 72 bunkers waarvan 44 flankerende oeverbunkers , 11 K bunkers , 7 zware bunkers en 10 mitrailleur bunkers .
Aangezien het maar om 4 standaard ontwerpen ging werden de bunkers wel aan de lokale omstandigheden soms aangepast .
Met 44 stuks waren de oeverbunkers het meest voorkomend , veelal aangeduid als f bunkers.
Dit type werd direct langs het kanaal gebouwd en bestond uit een klein langwerpig betonnen bouwwerk met aan beide kopse kanten een opening voor een machinegeweer zodat men van twee kanten in de lengte richting van het kanaal schoot , direct frontaal vuur naar de overkant van het kanaal was niet mogelijk omdat dit een blinde muur was.
Doordat men dit type bunker om de paar honderd meter bouwde was het mogelijk elkaar te ondersteunen.
Als bewapening gebruikte men 2 Maxim 08 of 1 Maxim en een Browning FM machinegeweer.
De wanddikte was rondom 80 cm met uitzondering van de blinde muur aan de kanaalzijde die was namelijk 1 meter .
Het dak bestond aan de binnenzijde uit stalen golfplaat die tijdens het storten als bekisting dienst deed.
De ingang aan de landzijde lag verzonken in de bunker door middel van een aantal traptreden naar beneden .
Aan de binnenzijde bevond zich naast de deur een koker om een handgranaat naar buiten te gooien in het toegangsportaal , dit was een vorm van ingangsverdediging.
Het interieur was voorzien van legplanken voor munitiekisten en haken aan de wand voor het ophangen van uitrustingsstukken .
Naast de oeverbunkers bouwde men nog 11 K bunkers , dit waren dunwandige geschutbunkers voor het onderbrengen van een 47 mm antitankkanon .
Deze bunkers werden enkel gebouwd bij bruggen en dan zodanig dat de vuurrichting gelijk was als de richting van het brugdek.
Van de 11 gebouwde exemplaren zijn er nu nog maar 2 over.
Op zwakke of moeilijk te verdedigen punten bouwde men 7 zware bunkers die waren uitgerust met een 47 mm antitankkanon diverse machinegeweren een zoeklicht en pantserkoepel voor observatie
Van de 7 gebouwde bunkers is er nog maar 1 over vandaag de dag .
Als laatste waren er nog 10 zware machinegeweer bunkers die waren uitgerust met 2 machinegeweren.
Laatst gewijzigd door Bertus Bunker op 04 nov 2017, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- patrickh
- Lid
- Berichten: 4853
- Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
- Locatie: nederland
- Gegeven: 92 keer
- Ontvangen: 64 keer
Re: De Noordlimburgse Grensstelling
Zéér leerzaam weer! Die uitelkaar geklapte bij de brug, welke plaats is dat?
-
- Lid
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
- Locatie: Alkmaar
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 5 keer
Re: De Noordlimburgse Grensstelling
De eerste bunker is mitrailleur bunker 1F die echter ten noorden van het kanaal aan de vijandzijde is gebouwd.
Het was de bedoeling dat deze bunker met een mitrailleur de sluis zou bestrijken .
Bunker 2F was eveneens een mitrailleur bunker die gecamoufleerd als bedieningshuisje naast de sluis werd gebouwd en die was voorzien van een bakstenen bekleding en nep ramen .
Tussen beide sluizen bouwde men oeverbunker 3F op het voormalige jaagpad , met aan beide zijde een opening voor een mitrailleur.
Bunker 4F bouwde men tussen de tweede sluis en de brug de “ Blauwe Kei “op de hoek bij een draaikom voor de schepen .
De bunker stond vrij dicht tegen de sluiswachters woning en was gecamoufleerd met een bakstenen bekleding en een puntdak
Met 1 mitrailleur bestreek deze bunker de eerste sluis.
Bij de brug staat geschutbunker K2 voor een 47 mm antitankkanon , de bunker had direct schootsveld in het verlengde van het brugdek.
Het was de bedoeling dat deze bunker met een mitrailleur de sluis zou bestrijken .
Bunker 2F was eveneens een mitrailleur bunker die gecamoufleerd als bedieningshuisje naast de sluis werd gebouwd en die was voorzien van een bakstenen bekleding en nep ramen .
Tussen beide sluizen bouwde men oeverbunker 3F op het voormalige jaagpad , met aan beide zijde een opening voor een mitrailleur.
Bunker 4F bouwde men tussen de tweede sluis en de brug de “ Blauwe Kei “op de hoek bij een draaikom voor de schepen .
De bunker stond vrij dicht tegen de sluiswachters woning en was gecamoufleerd met een bakstenen bekleding en een puntdak
Met 1 mitrailleur bestreek deze bunker de eerste sluis.
Bij de brug staat geschutbunker K2 voor een 47 mm antitankkanon , de bunker had direct schootsveld in het verlengde van het brugdek.
- Bijlagen
-
- Lid
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
- Locatie: Alkmaar
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 5 keer
Re: De Noordlimburgse Grensstelling
Het kanaal volgend komt men de bunkers 6F t/m 10F tegen allen van het type oeverbunker .
5F is gesloopt en 6F is de enigste die nog op het jaagpad staat , de andere bunkers staan door de kanaalverbreding tegenwoordig in het water.
5F is gesloopt en 6F is de enigste die nog op het jaagpad staat , de andere bunkers staan door de kanaalverbreding tegenwoordig in het water.
-
- Lid
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
- Locatie: Alkmaar
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 5 keer
Re: De Noordlimburgse Grensstelling
Een paar honderd meter voorbij Joe's bridge ( die een grote rol speelde tijdens operatie Market Garden ) liggen twee oeverbunkers namelijk 11F en 12F , het is opvallend dat deze twee bunkers vlak bij elkaar liggen namelijk een kleine honderd meter terwijl de meeste oeverbunkers op gelijke afstand lagen op een gemiddelde afstand van ongeveer 1500 meter .
13F is door de kanaal verbreding in het water komen te liggen , terwijl de verderop liggende bunkers 14F , 15F , 16F ,en 17F nog op het jaagpad staan .
18F ligt weliswaar ook in het water omdat daar de bocht in het kanaal is verbreed .
Na deze bunker buigt het kanaal af richting het zuiden.
13F is door de kanaal verbreding in het water komen te liggen , terwijl de verderop liggende bunkers 14F , 15F , 16F ,en 17F nog op het jaagpad staan .
18F ligt weliswaar ook in het water omdat daar de bocht in het kanaal is verbreed .
Na deze bunker buigt het kanaal af richting het zuiden.
-
- Lid
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
- Locatie: Alkmaar
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 5 keer
Re: De Noordlimburgse Grensstelling
Er komt nog veel meerpatrickh schreef:Ik geniet (en leer) hiervan, blijf plaatsen!
-
- Lid
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
- Locatie: Alkmaar
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 5 keer
Re: De Noordlimburgse Grensstelling
Bij Sint Huibrechts-Lille gaat het kanaal richting het zuiden naar Bocholt , langs dit stuk bevinden zich de oeverbunkers 19F , 20F , 21F en 22F over een lengte van 5,7 km.
Ter hoogte van de slingerbocht in het kanaal iets ten noorden van Bocholt staat de zware bunker 23F voor een 47 mm antitankgeschut en een Mitrailleur .
Het schootsveld van deze bunker is richting het noorden , namelijk naar de sluis van het verbindingskanaal van de Zuid-Willemsvaart.
Tussen de bunkers 22F en 23F ligt nog een voormalige bailybrug , waarvan niet bekent is wanneer hij gebouwd is mogelijk na de oorlog door de Belgische genie.
Ter hoogte van de slingerbocht in het kanaal iets ten noorden van Bocholt staat de zware bunker 23F voor een 47 mm antitankgeschut en een Mitrailleur .
Het schootsveld van deze bunker is richting het noorden , namelijk naar de sluis van het verbindingskanaal van de Zuid-Willemsvaart.
Tussen de bunkers 22F en 23F ligt nog een voormalige bailybrug , waarvan niet bekent is wanneer hij gebouwd is mogelijk na de oorlog door de Belgische genie.
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Berichten: 4878
- Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
- Gegeven: 56 keer
- Ontvangen: 101 keer
Re: De Noordlimburgse Grensstelling
Interessant topic.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
-
- Lid
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
- Locatie: Alkmaar
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 5 keer
Re: De Noordlimburgse Grensstelling
24f staat aan de rand van Bocholt in de knik van het kanaal dat hier iets naar het oosten buigt .
Achter de scheepswerf van het viaduct ten zuiden van Bocholt staat bunker 25f , deze bunker doet dienst als aanlegsteiger voor een binnenvaart/woonschip .
Door middel van een ruime bocht naar het zuiden staat vlak voor de Beekbrug bunker 26f
Aangekomen bij de plaats Bree staan twee bunkers vlakbij elkaar in de bocht ( 27f en 28f ) van de Zuid-Willemsvaart ter hoogte van de draaikom voor binnenvaartschepen.
Deze bunkers zijn moeilijk herkenbaar door hun bakstenen camouflage en vallen ze nauwelijks op tussen de bebouwing langs het kanaal.
Voorbij het viaduct ten zuiden van Bree staat 29f , 30f en 31f waarna men de brug bij Tongerlo tegenkomt.
32f staat ten zuiden van Tongerlo en is tevens de enigste bunker die nog als ruïne langs het kanaal staat , de bunker werd door de terugtrekkende Duitse troepen opgeblazen.
Achter de scheepswerf van het viaduct ten zuiden van Bocholt staat bunker 25f , deze bunker doet dienst als aanlegsteiger voor een binnenvaart/woonschip .
Door middel van een ruime bocht naar het zuiden staat vlak voor de Beekbrug bunker 26f
Aangekomen bij de plaats Bree staan twee bunkers vlakbij elkaar in de bocht ( 27f en 28f ) van de Zuid-Willemsvaart ter hoogte van de draaikom voor binnenvaartschepen.
Deze bunkers zijn moeilijk herkenbaar door hun bakstenen camouflage en vallen ze nauwelijks op tussen de bebouwing langs het kanaal.
Voorbij het viaduct ten zuiden van Bree staat 29f , 30f en 31f waarna men de brug bij Tongerlo tegenkomt.
32f staat ten zuiden van Tongerlo en is tevens de enigste bunker die nog als ruïne langs het kanaal staat , de bunker werd door de terugtrekkende Duitse troepen opgeblazen.
Re: De Noordlimburgse Grensstelling
Schitterend topic.
Bij verschillende bunkers al veel voorbij gefietst en gewandeld.
Bij verschillende bunkers al veel voorbij gefietst en gewandeld.
-
- Lid
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
- Locatie: Alkmaar
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 5 keer
Re: De Noordlimburgse Grensstelling
Duitse troepen van het I.R. II steken bij Tongerlo het kanaal over ( mei 1940 )
De oeverbunker is de 31f of de 32f.
Duidelijk is te zien hoe smal het kanaal is.
De oeverbunker is de 31f of de 32f.
Duidelijk is te zien hoe smal het kanaal is.
-
- Lid
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
- Locatie: Alkmaar
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 5 keer
Re: De Noordlimburgse Grensstelling
Voorbij het dorpje Solt vindt men langs het kanaal 33f , tussen Solt en het oosten van het kanaal gelegen andere dorpje Solt bevind zich een brug .
Bij de oprit van deze brug staat kanon kazemat K16 en tevens een ruïne van het voormalige wachtlokaal , hier bracht men de manschappen onder die belast waren met de bewaking van de brug en de bemanning van de kanon kazemat.
Vlak voor de bocht naar het zuiden bevindt zich 34f hierna komt men een driehoekig eiland tegen in het kanaal .
Tussen Neeroeteren en Op den berg staan de oeverbunkers 36f en 37f.
Voor dat men aankomt in Dilsen-Stokkem komt men 41f ,42f en 43f tegen.
Hierna ziet men 45f die als fundatie dienst doet voor een transportband voor het lossen van zand , 44f is lang geleden al eens gesloopt.
Bij Maasmechelen treft men 48f , 49f en 50f aan waarna men het viaduct over het kanaal tegenkomt.
Het laatste stuk gaat van Maasmechelen naar Rekem , hier ziet men 51f , 52f , 53f en 54f .
Bij de oprit van deze brug staat kanon kazemat K16 en tevens een ruïne van het voormalige wachtlokaal , hier bracht men de manschappen onder die belast waren met de bewaking van de brug en de bemanning van de kanon kazemat.
Vlak voor de bocht naar het zuiden bevindt zich 34f hierna komt men een driehoekig eiland tegen in het kanaal .
Tussen Neeroeteren en Op den berg staan de oeverbunkers 36f en 37f.
Voor dat men aankomt in Dilsen-Stokkem komt men 41f ,42f en 43f tegen.
Hierna ziet men 45f die als fundatie dienst doet voor een transportband voor het lossen van zand , 44f is lang geleden al eens gesloopt.
Bij Maasmechelen treft men 48f , 49f en 50f aan waarna men het viaduct over het kanaal tegenkomt.
Het laatste stuk gaat van Maasmechelen naar Rekem , hier ziet men 51f , 52f , 53f en 54f .