NSB prinsenvlag

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
ostbac
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 nov 2018, 17:40

NSB prinsenvlag

Bericht door ostbac »

Goedenavond,
Graag wil ik hulp van experts op dit forum inroepen.
Kan iemand mij zeggen of dit een originele vlag is?
Iedereen vast bedankt voor zijn reactie!
Bijlagen
IMG_0575.jpeg
IMG_0574.jpeg
IMG_0573.jpeg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4859
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 65 keer

Re: NSB prinsenvlag

Bericht door patrickh »

Ben bang dat stempel geplaatst is om waarde te verhogen...
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 73 keer

Re: NSB prinsenvlag

Bericht door LDO »

Helaas duiken ze overal op de laatste tijd, vaak met een jaartal en een plaatsnaam. EBay, Marktplaats en ook op beurzen hoor ik. Mijn indruk is niet goed. Bronnen die ze vast gehouden hebben, waren stelliger: recent gemaakte vlaggen, opgeleukt met stempels.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4881
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 56 keer
Ontvangen: 101 keer

Re: NSB prinsenvlag

Bericht door asjemenou »

Misschien is het goed om te weten dat onze huidige driekleur (rood, wit en blauw) pas in 1937 bij Koninklijk Besluit werd vastgesteld. Daarvoor was er min of meer een tweestrijd tussen het rood-wit-blauw en het oranje-wit-blauw. Ze werden beiden gevoerd. In 1932 werd er zelfs een Vereniging De Princevlag opgericht. Deze vereniging maakte zich sterk om de Princevlag als nationale vlag te gebruiken. Deze vereniging had overigens niets met de NSB te maken.
De NSB deed echter ook een poging om de Pincevlag als nationale vlag in te voeren. Deze poging werd tegengehouden door de toenmalige minister-president Hendrikus Colijn die wettelijk liet vastleggen dat de nationale kleuren van de Nederlandse staatsvlag rood-wit-blauw zouden zijn.

Ik ken iemand die in het bezit is van een oude Princevlag. Deze Princevlag is afkomstig uit de inboedel van een opgeheven gemeente. Mogelijk zal de vlag ooit lang geleden op nationale feestdagen voor het toenmalige gemeentehuis hebben gewapperd.
Anders gezegd, een oude Princevlag is niet per definitie vervaardigd voor en of gebruikt door de NSB.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
ostbac
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 nov 2018, 17:40

Re: NSB prinsenvlag

Bericht door ostbac »

Dan vrees ik dat dit een replica is, helaas!
Bedankt iig voor jullie reacties!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten