Modelbouw: See the Light(-bulb)

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Modelbouw: See the Light(-bulb)

Bericht door Ernst-H »

Ook dit model heb ik ca 10 jaar geleden gemaakt.

In plaats van het maken van een scheepje in een fles vond ik het een uitdaging om een vliegtuigje te bouwen in een gloeilamp. Zie hier het resultaat:

Afbeelding
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

zeer mooi, welke schaal is dat? Ik bouwde, toen ik nog aan modelbouw deed, altijd in 1:35, kleinere schalen vond ik nooit gedetailleerd genoeg. Maar dit is wel iets leuks!
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland

Bericht door paulstolk »

Hoop niet dat de piloot de schietstoel gebruikt :P
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Gelukkig hadden ze in die jaren de schietstoel nog niet uitgevonden (althans de amerikanen niet..........de duitsers waren er wel mee bezig)

Schaal van het vliegtuigje (Mustang P51-D) is 1/144
Anders had ik wel een erg grote gloeilamp nodig. Nu zit het vliegtuigje er strak in......vleugeltips tegen het glas.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8133
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer

Bericht door Proos »

Hoe heb je die fitting er weer op gekregen, lijm?

Lijkt net echt !
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Proos schreef:Hoe heb je die fitting er weer op gekregen, lijm?

Lijkt net echt !
Grootste vraag en trade-secret is natuurlijk hoe je het vliegtuigje uberhaupt in de gloeilamp krijgt :lol: ...........ofwel......hoe krijg je de gloeilamp open zonder deze te breken ?
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

gevonden
de gloeilamp is van onder een stuk kwijt :lol: :lol: :lol: hehehe
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Helaas, u gaat niet door voor de koelkast. 8)
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8133
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer

Bericht door Proos »

Volgens mij schuif je het vliegtuig met ingeklapte vleugels naar binnen en trek je ze met een touwtje in positie?

Ofzo?

In ieder geval kan ik zó aan een hele berg lampen komen zonder fitting :D
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Er komen geen touwtjes aan te pas. Het vliegtuigje gaat in twee delen naar binnen en wordt binnenin met pincetten in elkaar gezet.

Ach......voor de rest is het gewoon oefenen. Mijn eerste modelletje was een scheepje in een fietslampje. Daarmee vergeleken was deze gloeilamp mega-groot


Kan je ook aan gloeilampen komen met diameter 8cm en groter?
Laatst gewijzigd door Ernst-H op 27 jan 2004, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8133
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer

Bericht door Proos »

Dat zal ik eens navragen voor je.

Zonder fitting dus he?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland

Bericht door paulstolk »

Misschien is Ernst-H wel gewoon heel goed met Photoshop of die gloeilamp is 3 bij 3 meter groot :P. Beetje flauw, maar 't ziet er wel heel leuk uit en lijkt me een enorm priegelwerk. Ik denk dat ik na 2 minuten de lamp gewoon er weer in had gedraaid en hem had aangedaan.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

paulstolk schreef:Misschien is Ernst-H wel gewoon heel goed met Photoshop of die gloeilamp is 3 bij 3 meter groot :P. Beetje flauw, maar 't ziet er wel heel leuk uit en lijkt me een enorm priegelwerk. Ik denk dat ik na 2 minuten de lamp gewoon er weer in had gedraaid en hem had aangedaan.
LOL, ziet er grappig uit, nog nooit eerder een vliegtuigje in een gloeilamp gezien :)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Het was inderdaad een enorm priegelwerk. Maar....de onderdelen waren natuurlijk al wel geverfd en zover als mogelijk in elkaar gezet voordat ze de lamp in gingen.

ter referentie: de fitting is exact dezelfde maat als een standaard gloeilamp....dit om een beetje een idee te krijgen van de schaal.


Daarnaast ben ik natuurlijk ook best wel handig met photoshop :roll: :wink:
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8133
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer

Bericht door Proos »

Je hebt er van 80, 95 en 120 mm (type G80, G95, G120). Ze worden gemaakt in Lommel (België). Alleen het glas, zonder fitting / inhoud, heeft er nog een hals aanzitten.

Omdat het in België is (en niet in Weert) is het wel wat lastiger voor mij, maar ik heb sowieso wel een adres. Het hangt er een beetje vanaf hoeveel je er nodig hebt, maar het is zeker te regelen als je de juiste man te pakken krijgt. De gegevens van de beste man stuur ik je effe per pb. *)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten