[In Progress] - [Tamiya 1/35 Chi-Ha] - [25-04-2010]

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

[In Progress] - [Tamiya 1/35 Chi-Ha] - [25-04-2010]

Bericht door Jurrie »

Hoi allen,

In mijn zoektocht naar 'net wat andere, maar toch nog redelijk goed te bouwen tanks' kwam ik op het spoor van een 1/35 Chi-Ha tank, van Tamiya. Leuk kitje, mal is uit de jaren 70 ofzo dus verwacht geen wonderen.

Hier dan de eerste post in dit topic. Ik heb er nog wat projecten naast lopen (teveel), dus weet niet wanneer deze af komt, maar ik ga mn best doen, hij zit hoog op het lijstje...

Geschiedenis
The Type 97 Chi-Ha (九七式中戦車, Kyunana-shiki chu-sensha?) was a medium tank used by the Imperial Japanese Army during the Second Sino-Japanese War and the Second World War. It was the most widely produced Japanese medium tank of the period, but with thin armor, relatively small main armament and underpowered engine, it was less effective than most Allied tank designs.

Its low silhouette, semicircular radio aerial on the turret roof, asymmetric turret, complicated body front, and seesaw-type suspension system combined to give the tank a unique appearance that distinguished it from other contemporary Japanese tanks. The Type 97 was a development of the Type 95 light tank and reflects the process of modernization of Japanese tank warfare prior to World War II.

Afbeelding
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Type_97_Chi-Ha

Bouw
De bouw ging vrij goed, eigenlijk geen noemenswaardige problemen, slechts een beetje opvullen hier en stukje uitboren daar!

De bouw is eigenlijk afgerond, de preshade zit erop en de eerste (van de 4!) kleuren zit er ook al op, beige-bruin-geel-achtig (zie de laatste foto). Ik wil hem nog iets bruiniger maken, maar het idee is er al!

Pics
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot de volgende update!

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [In Progress] - [Tamiya 1/35 Chi-Ha] - [02-08-2009]

Bericht door Jurrie »

Ik ben inmiddels verder met de tank. Ik heb eerst een beigekleur aangebracht met een mix van Tamiya Desert Yellow, Buff en Dark Brown. De camouflage heb ik hard-edge aangebracht door te maskeren met Tamiya tape. Een langdurig karweitje, maar het resultaat is er dan wel naar ;). Het groen is gedaan met JA Green en Dark Green van Tamiya. Het bruin is de Tank Dark Brown (?) van Vallejo Model Air, hier en daar ingevuld met wat Dark Brown van Tamiya.

Het geel is tja...weet niet welk type exact, maar gewoon lekker geel van Tamiya ;). Hieronder de pics. Het lijkt nog wat gek, omdat ik nog geen enkele weathering of wat dan ook heb gedaan. De kleuren zijn keihard bij elkaar. En owja, ik heb de gekke kleuren niet verzonnen, moet je bij de Jappen wezen :twisted:

Pics
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De volgende stappen behelsen het inblenden van de kleuren. Ik ben nog aan het bedenken hoe ik dit ga doen. Ik denk flink wat filters, uiteraard pinwashes, en fading?! Zal ik nog voordat ik begin een dun laagje buff over het geheel spuiten? Wat denken jullie? Wat is het handigst om te beginnen om de kleuren meer bij elkaar te krijgen?

Greetz,

Jurrie
PS: Ja, er is een luik af en een stukje uit de railing (oops!). Wordt uiteraard gefixed.
PS2: Alles zit nog los (toren / upper hull / lower hull)
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: [In Progress] - [Tamiya 1/35 Chi-Ha] - [02-08-2009]

Bericht door okke »

Goed werk!

Ik ben benieuwd naar het formaat. Kan je een keer een foto met een vinger erbij, een 50-centstuk of een luciferdoosje erbij plaatsen?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
roadmaster
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 nov 2006, 16:26
Locatie: Someren

Re: [In Progress] - [Tamiya 1/35 Chi-Ha] - [02-08-2009]

Bericht door roadmaster »

8) Ziet er al goed uit!

Stel dat ik ook aan zoiets zou beginnen, wat heb je als basis nodig? Een bouwpakket snap ik, maar wat is handig als beginners pakket aan materiaal en gereedschapjes en zo al ? Hoeveel kleuren verf, kwastjes of meteen goed doen en airbrush kit erbij nemen?

m.vr. groet Roadmaster 8)
be prepared & drive alert
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: [In Progress] - [Tamiya 1/35 Chi-Ha] - [02-08-2009]

Bericht door Charly1975 »

roadmaster schreef:8) Ziet er al goed uit!

Stel dat ik ook aan zoiets zou beginnen, wat heb je als basis nodig? Een bouwpakket snap ik, maar wat is handig als beginners pakket aan materiaal en gereedschapjes en zo al ? Hoeveel kleuren verf, kwastjes of meteen goed doen en airbrush kit erbij nemen?

m.vr. groet Roadmaster 8)
Hoi roadmaster,

In dit forum staat hier een topic waar je een hoop uit kunt halen wat er allemaal nodig is. In een topic daarboven geeft Jurrie nog een groot aantal tips.

Succes met de hobby !

Groet,

Charly
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [In Progress] - [Tamiya 1/35 Chi-Ha] - [02-08-2009]

Bericht door Jurrie »

@okke,
Damn weer vergeten foto met vergelijkingsmateriaal te maken :D! Tank is cm of 15 lang, 7cm breed :) (gokje).

@allen,
Weer een kleine update van de Chi-Ha.

Wat heb ik gedaan
- Decals aangebracht. Van tevoren netjes uitgesneden en met wat Micro Sol aangebracht. Ik heb geen Micro Set gebruikt omdat de decals nogal fragiel waren. Je merkt met Set dat het lastig is het nog te verschuiven als het er eenmaal opzit, dus dat heb ik niet gebruikt.
- 3x een filter aangebracht met 502 german ochre. Goede kleur voor de camo die ik hier heb, de kleuren zijn al wat naar elkaar toe getrokken. Later ga ik nog lokale filters/washes toepassen om de kleurtoon hier en daar wat te laten verschillen
- De gele streep was wel erg geel :P. Ik heb een soort filter gemaakt, acrylbasis, met de beige kleur + geel v/d streep. Deze heb ik met de kwast aangebracht over de gehele gele streep. Volgens mij is ie zo al wel mooi ingeblend! Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.[edit]Zie dat ik nog wat residu hier en daar moet weghalen HMZ....dat zie je dan weer extra goed op de foto's haha! Komt goed[/edit]
- Heb ook al een paar wielen geverfd....kwam 1 wiel tegen waar nog een *prachtige* naad overheen loopt, vergeten weg te halen, dat ga ik nog doen

Pics
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgende stappen
- Banden afschilderen
- Lokale filters
- Dan stappen zoals pinwashes, details verven en uiteindelijk met pigmenten aan de gang

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [In Progress] - [Tamiya 1/35 Chi-Ha] - [09-08-2009]

Bericht door Jurrie »

Tipje van de sluier, om te bewijzen dat ik de afgelopen tijd toch niet stilgezeten heb ondanks de wat verminderde forum-activiteit ;):

Pinwashes, filters
De foto's hieronder tonen de tank na een aantal pinwashes en filters:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ondergrond
Hoewel het nu iets meer richting 'Diorama' gaat; ik ben ook bezig met een ondergrond voor deze tank. Het moet een Pacific-strand voorstellen met een de ene kant wat water en aan de andere kant het begin van de begroeing.

Voor de begroeiing heb ik gebruik gemaakt van palmbomen van DioramaWorld (dank Faust nog ;)). Deze zijn nog niet af, daarom heb ik alleen 1 stam ter illustratie even toegevoegd. De rest van de producten komen van Joefix en MiniNatur, die ik tijdens de vorige Scale Model Challenge flink ingeslagen had.

Ik moet nog een beetje MIG-pigmenten, er komt nog een palmboom bij (dan daarna beiden met blaadjes ;)) en van Mantis Miniatures heb ik een dierenset gekocht, ik denk dat er nog een dier bij komt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu bezig met...
Verwering van de chi-ha (zie turrent foto's...voor/na). Daarnaast figuur gedaan. Als laatste nog een figurenset van Warriors gekocht met 2 Japanse soldaten, 1 of beiden ga ik nog toevoegen.

En bezig met de palmbomen dus...als dat af is moet ik nog aan de slag met het ondergrondje verder, maar het begint al ergens op te lijken :).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: [In Progress] - [Tamiya 1/35 Chi-Ha] - [25-04-2010]

Bericht door Jan Klaassen »

Ziet er al goed uit! Wordt zeker een heel mooi diorama wanneer het klaar is! _/-\o_
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: [In Progress] - [Tamiya 1/35 Chi-Ha] - [25-04-2010]

Bericht door rammsander »

het is echt mooi om te zien _/-\o_
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: [In Progress] - [Tamiya 1/35 Chi-Ha] - [25-04-2010]

Bericht door Akko »

Zeer mooi man ;)
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [In Progress] - [Tamiya 1/35 Chi-Ha] - [25-04-2010]

Bericht door Jurrie »

Thanks voor alle reacties :). Vind het zelf vooral ook leuk omdat je dit topic toch niet vaak tegenkomt! Eigenlijk is 90% WO2 (en 9% modern en 1% overig ofzo :P)

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: [In Progress] - [Tamiya 1/35 Chi-Ha] - [25-04-2010]

Bericht door okke »

Subliem.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot, Majestic-12 en 0 gasten