70mm granaat

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Atlantikwall
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2023, 13:40

70mm granaat

Bericht door Atlantikwall »

Recent gevonden in Italië. Weet iemand wat voor granaat dit is?
Bijlagen
IMG_20230717_215724.jpg
IMG_20230717_215709.jpg
IMG_20230717_215653.jpg
IMG_20230717_215644.jpg
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: 70mm granaat

Bericht door racefiets »

Een op scherp staand explosief exemplaar.
Atlantikwall
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2023, 13:40

Re: 70mm granaat

Bericht door Atlantikwall »

Kop is eraf?
crashsiteslimburg
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 19 dec 2004, 17:08
Ontvangen: 2 keer

Re: 70mm granaat

Bericht door crashsiteslimburg »

Nee die zit er nog grotendeels op, is ook verschoten nog....pff
ammo
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: 70mm granaat

Bericht door ammo »

Atlantikwall schreef: 18 jul 2023, 20:06 Kop is eraf?
De jouwe ook een keer,als je nog vaker met blindgangers loopt te slepen.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 73 keer

Re: 70mm granaat

Bericht door LDO »

Dus zo te zien is het stadium BMW al voor 2/3 gepasseerd (het explosief lijkt op de keukentafel te liggen?):

Blijf er af!
Markeer de plaats
Waarschuw de autoriteiten.

Blijft over:
Waarschuw de autoriteiten:
- 0900-8844 voor de Nederlandse politie. Ze zullen vragen naar je naam en bereikbaarheid, ze zullen vragen hoe ze de vindplaats kunnen herkennen. Denk daar even kort over na om te voorkomen dat je staat te stamelen aan de telefoon.

De EOD zal hem bij je op komen halen en hem ergens in de buurt in het open veld gecontroleerd laten ploffen.
Maak daar alsjeblieft serieus werk van, want stel: je krijgt door een heel andere oorzaak brand in huis en ze vinden de granaat, of erger, hij gaat af tijdens bluswerkzaamheden en er vallen gewonden/doden onder de hulpverleners, dan ga je voor gaas. Geen verzekering die de schade dekt, en een veroordeling zal zeker volgen.
Het is zeker niet lullig bedoeld maar het geschetste scenario is niet ondenkbaar en ik kan er praktijk voorbeelden van geven.
Daarbij: deze webstek is openbaar en de politie leest aantoonbaar regelmatig mee. En ze kunnen veel met adres achterhalen adhv je IP-adres. Dus ter voorkoming van onaangekondigd bezoek is het een betere optie om ze uit te nodigen. Ze zullen heus niet je deur intrappen met een DSI team, maar je hebt iets in je bezit dat de halve straat zijn glaswerk kan kosten en de verzekering zal je hoogstwaarschijnlijk niet willen helpen.

Ik heb een keer 2 enorme scherpe (opgeviste) granaten gekregen en dat is allemaal heel netjes en zonder donderpreken opgelost door politie en de mannen van defensie. Ik heb de knal van en springen zelfs nog mogen zien! :zapped:
Dus neem de raad ter harte en vraag hulp.

Succes en laat weten hoe het afgelopen is, dan is het duidelijk dat het netjes is afgehandeld voor latere lezers en hoeft niemand de autoriteiten meer te wijzen op deze thread.

Het klinkt misschien wat paranoia, maar als je goed zoekt op dit forum en andere NL forums, dan zal je bewijzen vinden dat mensen wat lieten zien dat niet voldeed aan de Nederlandse WWM en later bezoek kregen van de sterke en uitvoerende arm der wet.
De laatste keer dat ik hier zo'n voorval herinner, ging het om iets veel onschuldiger dan een zwaar explosief, maar voorzeker dat de Hermandad bij de bezitter van de illegaliteit voor de deur stond om het object in beslag te nemen en proces-verbaal op te maken.

Ik wens je wijsheid!
En laat je als (vrij) nieuw forumlid hierdoor niet afschrikken of wegjagen, volgen de gestelde forumregels moet je hier op aangesproken worden maar dat is niet omdat we zo graag de moraalridder uit te hangen. Het gaat om je veiligheid en toekomst. En fouten maken we allemaal!

Beste groet,
Martin
Atlantikwall
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2023, 13:40

Re: 70mm granaat

Bericht door Atlantikwall »

Lokale Carabiniéri in Italië heeft het verder afgehandeld

Toch benieuwd, wat voor granaat is dit geweest?
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 73 keer

Re: 70mm granaat

Bericht door LDO »

Kijk, netjes! Ik ben geen munitie kenner, maar er zullen vast wel mensen hier zijn die het weten.
ammo
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: 70mm granaat

Bericht door ammo »

Projectiel is Italiaans (75 mm) waarschijnlijk van de Skoda gebirgskanone 7,5 cm model 15.
De ontsteker kan er wel geheel of gedeeltelijk af zijn, maar daar onder zit nog een booster lading,
en die is er niet uit.
Dus wees gewaarschuwd!!! Ga niet met zulke zooi aan het slepen.
Geld trouwens voor alle . munitie.
Nemo Me Impune Lacessit
Atlantikwall
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2023, 13:40

Re: 70mm granaat

Bericht door Atlantikwall »

Dank voor de dtm

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten